Oululainen Hammarin Sähkö on palvellut asiakkaitaan jo ansioituneet 110 vuotta. Hammarin Sähkö on täyden palvelun sähköliike, johon kuuluu sähkötarvikkeiden, lamppujen ja valaisimien myynnin lisäksi asennuspalvelut, urakointi, huolto ja korjaukset. Muiden erikoisliikkeiden tapaan myös Hammarin Sähkö on siirtynyt verkkoon, mutta sen rinnalla kivijalkakauppa palvelee asiakkaitaan kuten ennen vanhaan. Aina löytyy nimittäin heitä, jotka kaipaavat henkilökohtaista palvelua ja asiantuntijan arviota.
”Lamppuja myydään toki marketeissakin, mutta hyvin usein ihmiset haluavat tietää esimerkiksi, mikä led-lampun kanta sopii mihinkin tai millainen värisävy erilaisissa lampuissa on”, kuvailee yrityksen toimitusjohtaja Kristina Fredriksson.
Juhlavuodet pistävät vipinää kunnon puunaukseen!
Yrityksen kunnioitettavaa historiaa juhlistaakseen Hammarin Sähkö kestitti paikallisia asiakkaita joulukuun alussa liiketiloissaan Limingantullissa. Ensin oli vain saatava juhlatila arvoiseensa kuntoon. Hammarin Sähkö päätti tilata lattioiden vahauksen Siivouspalvelu Loisteelta.
”Siivouspalvelu Loisteen Marja kävi tilassa tutustumassa lattioihin ennen töiden aloittamista ja totesi, että huonossa kunnossa on. Uskomattoman hienoksi he pinnan lopulta saivat, ne kun olivat ennen vahausta aivan kauheat. Onneksi nämä juhlavuodet pistävät vähän vipinää”, Fredriksson naurahtaa.
Vahaus kaikkine järjestelyineen ei ollutkaan aivan helppo operaatio. Ensi myymälä jaettiin kahteen osaan. Toinen puoli tyhjennettiin täysin kantamalla tavarat toiselle puolelle. Sitten lattia vahattiin tyhjältä puolelta kauttaaltaan. Tämän jälkeen tavarat siirrettiin taas, tällä kertaa valmiille puolelle ja lattia vahattiin nyt toiselta puolelta. Vaikka työ vaatikin aikaa ja järjestelyjä, pystyttiin myymälää silti pitämään auki koko projektin ajan.
”Siivoojat saapuivat järeiden koneidensa kanssa kuuden jälkeen kun myymälä suljettiin ja olivat sitten myöhään”, Fredriksson kertoo.
Paikallisten yrittäjien kanssa yhteistyö on kaiken A ja O
Loiste oli Hammarin Sähkölle tuttu oululaisten yrittäjien BNI-ryhmän (Business Network International) kautta. Vahausoperaatio oli ensimmäinen kerta, kun Hammarin Sähkö turvautui Siivouspalvelu Loisteen palveluihin, mutta Kristina Fredriksson vakuuttaa, että vastaavissa tarpeissa he ottavat yritykseen toistekin yhteyttä. Tavallisesti liiketilojen ylläpito- ja perussiivous hoidetaan yrityksen oman henkilökunnan voimin, mutta vahaus oli selvästikin sellainen työ, mikä vaati oikeanlaiset ammattilaiset.
”Moni oli käyttänyt Loisteen palvelua ja kuulimme työstä kehuja”, Fredriksson perustelee Loisteen valintaa.
Kristina Fredriksson myöntää, että Hammarin Sähkölle on ensiarvoisen tärkeää suosia paikallisia yrityksiä. Hänen mukaansa Oulussa on vahva yrittäjäjärjestö sekä kannustava yhteishenki. Esimerkiksi 110-vuotisjuhlissa hyödynnettiin muitakin oululaisia toimijoita: musiikilla ilahdutti Sointukäännös, valokuvat juhlista otti Studio P.S.V ja kakkutarjoilusta vastasi Mira PoPpins.
”Paikallisten kanssa tehty yhteistyö on kaiken A ja O”, Kristina Fredriksson painottaa.